Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.11796/2179
Title: Descrição de um percurso na construção da autoestima de uma criança
Authors: Frada, Cecília Maria Silva e
Orientador: Neves, Ivone
Keywords: Autoestima
Valores
Educação Pré-Escolar
Issue Date: 7-Jul-2015
Abstract: O estágio efetuado numa sala de 5 anos, idade em que a criança está na transição para a fase escolar, foi enriquecido pelo facto de ser uma idade em que, segundo Freud, se verificam grandes transformações que deixam marca para a vida adulta. O relato que segue resume e contextualiza o estudo qualitativo de uma criança, realizado pela estagiária. Num enquadramento de uma atividade norteada pela absorção por parte das crianças de valores como a amizade, o respeito, a responsabilidade e a autonomia, foi focalizada uma intervenção ao nível da promoção da autoestima de uma criança de 5 anos. Para esta investigação, utilizaram-se, como instrumentos de investigação, uma entrevista à educadora cooperante, um teste de autoestima à criança em estudo e variados registos de observação. Com os dados recolhidos, pôde aferir-se que a autoestima é um elemento crucial para a formação de uma personalidade sã e para a sua afirmação enquanto cidadã e, concomitantemente, que o educador assume um papel relevante e determinante na educação para a promoção da autoestima.
The traineeship performed in a classroom of five years old children, the age at which the child is in the transition to school age, was enriched by being an age at which, according to Freud, major transformations that leave marks adulthood occur. The report that follows summarizes and contextualizes the qualitative study of a child, conducted by the trainee. Within a framework of an activity guided by the absorption by children of values like friendship, respect, responsibility and autonomy, an intervention concerning the promotion of a five years old child’s self-esteem of a child was focused. For this investigation, were used as research tools, an interview with the cooperative educator, a self-esteem test to the child being studied and varied observation records. With the data collected, it was gauged that self-esteem is a crucial element for the constitution of a sane personality and for his affirmation as a citizen and, concomitantly, that the educator assumes an important and decisive role in education for the promotion of self-esteem.
Description: Relatório de Estágio apresentado à Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti para obtenção de grau de Mestre em Educação Pré-Escolar
URI: http://hdl.handle.net/20.500.11796/2179
Appears in Collections:Educação Pré-Escolar

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese FINAL.pdfDocumento principal604.62 kBAdobe PDFView/Open
ANEXOS.pdfAnexos16.73 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.