Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.11796/2717
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRibeiro, Vítor-
dc.contributor.authorTeixeira, Marta Soares-
dc.date.accessioned2018-11-24T10:40:07Z-
dc.date.available2018-11-24T10:40:07Z-
dc.date.issued2018-11-22-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11796/2717-
dc.description.abstractO presente trabalho foi desenvolvido no âmbito do projeto de investigação para o Mestrado em Educação Pré-Escolar. No decorrer desta dissertação vamos abordar de forma abrangente a geografia na infância sendo o foco a sustentabilidade ambiental. Para tal foi realizado o enquadramento teórico que revela a escassez de trabalhos realizados em Portugal sobre a Geografia na Infância, particularmente sobre sustentabilidade. Na vertente mais empírica realizamos um inquérito por questionário para compreender de que forma é que esta temática está a ser abordada nas instituições de ensino. Para o mesmo serão analisados diferentes estudos que se tem debruçado sobre esta temática na educação pré-escolar. Numa fase inicial será feita uma referência à geografia enquanto ciência de charneira e posteriormente será direcionada a investigação para o enquadramento do conceito de sustentabilidade e Educação Ambiental na EPE. Por fim refletimos sobre o papel do educador para a promoção de précompetências, e sobre outros modelos de abordagem à temática em países europeus (e,g,. em Espanha e no Reino Unido).Também analisaremos o enquadramento do conceito de sustentabilidade ambiental na educação em Portugal. Considerando o mundo tecnológico e o papel cada vez mais ativo das ferramentas digitais também abordaremos duas estratégias para a educação ambiental, sendo elas as tecnologias e a sua evolução do espaço físico ao digital tendo como premissa a promoção do envolvimento parental.pt_PT
dc.description.abstractThe present work was developed by the research project for the Master in PreSchool Education.In the course of this thesis, we will address it to geography in childhood, focusing on environmental sustainability. For that, a theoretical research was done, and a questionnaire was carried out to understand how is this theme being approached in the institutions. For the same interest we will be analyzed different documents that will be referenced in the bibliography. In an initial phase a reference will be made to geography as a more generalized concept, later will be directed to research for Environmental Education for sustainability in the EPE. Next, we will focus on the role of the educator in the promotion of pre-skills, other models of approach to the subject in European countries (Spain and the United Kingdom). Finally, we will analyze sustainability and education in Portugal. At this point we can understand what sustainability is, types of sustainability according to several authors and will be introduced to Environmental Education. At the end of the theoretical part, two strategies for environmental education will be addressed, being they the technologies and their evolution from the physical space to the digital and the parental involvement. In the last phase will present the research methodology, the data obtained and a brief discussion about them. It will be concluded with a brief conclusion, followed by the bibliography and the annexes. KEY WORDS: Sustainability; Pre-School Education; Environmental educationpt_PT
dc.language.isoporpt_PT
dc.rightsrestrictedAccesspt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectEducação pré-escolarpt_PT
dc.subjectEducação ambientalpt_PT
dc.titleSustentabilidade na educação pré-escolarpt_PT
dc.typemasterThesispt_PT
dc.identifier.tid202027970pt_PT
Appears in Collections:Educação Pré-Escolar

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Disser_Marta_Final.pdf2.25 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.