Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.11796/1029
Title: Love and affection among children – the social construction of feelings in peer interaction
Authors: Trevisan, Gabriela
Keywords: Sociologia da infância
Emoções - criança
Issue Date: 29-Jun-2005
Publisher: University of Oslo
Citation: TREVISAN,Gabriela -Love and affection among children – the social construction of feelings in peer interaction. Presented at Childhoods 2005. Children and Youth in Emerging and Transforming Societies, University of Oslo, Norway, 29 June - 3 July.
Abstract: O presente texto apresenta uma análise preliminar de um estudo constituindo uma análise sociológica da construção da afectividade e amor entre crianças, inserida nos quadros de análise da Sociologia da Infância. A acção da criança será entendida como estrutural, na medida em que se analisarão os seus constrangimentos e possibilidades, considerando os diferentes níveis de consciência. Mas, também se considera que o ser humano, enquanto agente – ou a criança enquanto agente – é dotado de capacidade reflexiva e consciente, em diferentes graus, da acção que desenvolve, reconhecendo, ainda, que essa acção tem consequências intencionais ou não intencionais, no espaçotempo em que se desenrola. (Giddens, 1984). Na acção da criança, os sentimentos e afectos são considerados estruturadores dessa mesma acção, definindo a posição da criança no seu grupo de pares. As crianças são, assim, consideradas competentes, nos seus afectos, sendo capazes de os definir e de reflectir sobre eles e sobre a forma estes como se constituem na relação de pares. É a criança capaz de identificar diferentes afectos? Como define a criança a amizade e o amor? Que critérios estão na base da sua constituição? Poderseá falar de um amor infantil? Recorrendo a metodologias de tipo qualitativo e interpretativo e técnicas diversificadas (observação e notas de campo, entrevistas, análise de desenhos, análise de textos/materiais produzidos pelas crianças), este estudo desenvolveuse com grupos de crianças com idades compreendidas entre os 6 e os 10 anos de idade, em duas salas de um ATL., dos arredores do Porto. Serão, assim, apresentados os resultados do trabalho realizado com as crianças.
The paper presented constitutes a preliminary analysis of an ongoing study constituting a sociological analysis on children’s construction of affection and love, using the sociology of childhood frameworks of analysis. Child’s agency is to be understood as structural when we analyse the constraints and possibilities of that agency, considering different consciousness levels. But we also considerer human beings – and therefore, children - as agents, capable of reflexive capacity and consciousness, recognizing that agency has intentional and non-intentional consequences, in time-space context of action (Giddens, 1984). In children’s agency, feelings and affections are to be considered as structurants of that agency, defining child’s positions in their peer group. Children are therefore considered competent in their affections, being capable of defining them and reflecting about them and about the way they constitute children’s relation with peers. Is the child capable of identifying different affections? How does the child define friendship, love and passion? What are the criteria for their constitution? Can we speak of a children’s love? Using different qualitative and interpretative methodologies and techniques (observations, field notes, interviews, drawing analysis, written material produced by children) this study was developed with a group of children (aged between 6 and 10), in an after school institution, in Porto suburban area. Results of the work made with children will also be presented.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.11796/1029
Appears in Collections:Conferências: comunicações, artigos publicados em Atas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artigo_Gabriela_paper_oslo_ingles.pdf246.42 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.