Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.11796/695
Title: Da inquietude ao conhecimento
Authors: Gonçalves, Daniela
Keywords: Ensino reflexivo
Liberdade
Conhecimento
Issue Date: 2006
Citation: GONÇALVES, Daniela - Da inquietude ao conhecimento. Saber(e)Educar. Porto: ESE de Paula Frassinetti. N.º11 (2006), p.101-109
Series/Report no.: Saber(e)Educar;11
Abstract: Partindo do pressuposto de que uma das principais funções da Educação é precisamente a de educar cada ser humano para usar racionalmente a sua liberdade, consideramos que a Educação desempenha um papel fulcral. Portanto, ao longo deste artigo, tentaremos demonstrar que: a) somente através de uma correcta orientação moral é que o ser humano pode afirmar-se na sua verdadeira essência ou na sua dimensão antropológica; b) só através da reflexão, entendida como meio e meta de formação, se pode perspectivar uma Escola/ Comunidade educativa caracterizada por uma cultura de partilha e de aprendizagem que preconize uma educação de qualidade para todos e c) para tal, a Escola/Comunidade educativa deverá orientar-se por três novas finalidades. Em última instância, este artigo visa enquadrar a Escola de outro modo num contexto de Escola também ela diferente. Uma Escola complexa, problematizadora e, necessariamente, mais reflexiva.
Having into account that one of the main functions of education is to educate each human being to rationally use his/ her own freedom, we consider that education plays a prominent role. Therefore, in this article, we will try to show that: a) each human being can only assert himself/ herself in his/ her true essence or anthropological dimension through a correct moral orientation; b) school/ educative community, characterized by a sharing and learning culture which proclaims quality education for all, can only be put in perspective through reflection, understood as both the way and aim of formation; c) in this way, a school/ educative community shall orientate itself by three new aims. At last, this article aims to put in perspective both school and its context in a different way: a more complex, problematical and, necessarily, reflexive school.
Description: p.101-109
URI: http://hdl.handle.net/20.500.11796/695
ISSN: 0873-3600
Appears in Collections:N.º 11 (2006)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SeE11_InquietudeDaniela.pdf82.92 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.